Kannelkuoro lopetettu 31.12.2019

KANNEL-KUORON HISTORIAA                                                                               17.5.2016

Kannel-kuoroissa ei soiteta kannelta, vaan lauletaan. Hieman harhaanjohtava nimi johtuu siitä, että kyseiset kuorot ovat osa Kansalliseen senioriliittoon kuuluvien paikallisyhdistysten toimintaa ja kyseisten  kuorojen alkuvaiheessa senioriliiton nimi oli Kansallinen eläkeläisliitto. Siitä lyhenne.

Lohjan Kannel-kuoron toiminnan tarkkaa aloitusvuotta ei ole toistaiseksi onnistuttu arkistoista selvittämään. Lohjan kansalliset seniorit ry (aluksi Lohjan Kansallinen Eläkeläisseura) perustettiin vuonna 1976. Sen 30-vuotishistoriikkia valmisteltaessa ei Kannel-kuoron toiminnan tarkkaa aloittamisaikaa löytynyt. Sen verran tietoja kuitenkin löytyi, että historiikkiin tuli maininta: ”Kannel-kuoron toiminta alkoi pari vuotta seuran perustamisen jälkeen.”

Kannel-kuoron toiminta Anja Lumesmaan johdolla

Kannel-kuoro on yhdistyksen toiminnassa vanhin kerho. Aluksi harjoitusten tyyssijana oli Paikkarinkadun Marttala. Siellä saatettiin keittää kahvit lepotaukojen täytteeksi ja mielen virkistämiseksi.

Kuoro päätti kuitenkin kokeilla harjoitusten pitämistä kuorolaisten kodeissa. Kuoronjohtaja Anja Lumesmaan kotona tarjoutui mahdollisuus laulujen taltiointiin. Nauhoja kuunneltiin ja arvosteltiin sitten yhteisesti. Vuosien varrella harjoituksia pidettiin myös Åsvallassa, Harjulassa ja Seurakuntakeskuksessa.

Suurin esiintymiskertojen määrä koostui jäsentilaisuuksien ohjelmasuorituksista. ”Lukuvuoden” aikana ulkopuolisia esiintymisiä oli vain parisen kertaa mm. vierailtiin naapuriseurojen ja piirin järjestämissä tilaisuuksissa. Ohjelma käsitti parhaimmillaan yli sata laulua. Pääosan muodostivat koti- ja ulkomaiset kansanlaulut. Olennainen osa lauluista oli isänmaallisia ja hengellisiä. Kuoron tähtipari oli Maia Koivisto ja Pauli Koskinen, jotka esittivät usein duettoja.

Kuoroa johti perustamisesta alkaen kuolemaansa vuoteen 2005  saakka musiikinopettaja Anja Lumesmaa. Ulla-Maija Haveri  sijaisti häntä tarvittaessa.  Anja Lumesmaan kuoleman jälkeen kuoro oli vailla vakinaiseksi nimettyä johtajaa.

Kannel-kuoron toiminta Matti Kolehmaisen johdolla

Syksyllä 2006 tuli ilouutinen. Rovasti, dir.cant  Matti Kolehmainen lupautui valmistelemaan kuoroesitystä yhdistyksen 30-vuotisjuhlaan. Yhdistyksen jäsentilaisuudessa Vivamossa 5.9.2006 kiersi lista, johon kuoroon halukkaita pyydettiin ilmoittautumaan. Näin saatiin kokoon 15-henkinen ryhmä, jossa oli 13 naista ja kaksi miestä, heistä suurin osa, mm Aarno Rantanen ja Ossi Saari, on edelleen mukana.

Kuoro aloitti nimellä ”Juhlakuoro”. Harjoituspaikaksi saatiin nykyäänkin kuoron käytössä  oleva tila seurakuntakeskuksessa. Koska mukana oli naisäänten lisäksi kaksi tenoria, pystyimme laulamaan kolmeäänisesti. Ensimmäiset harjoitukset olivat päiväkirjamerkintäni mukaan. 16.10.2006. 30-vuotisjuhlassa Kanneljärven Opistolla 25.11.2006 oli sitten juhlava esiintymisemme

Hyvän alun innoittamina kuoron toimintaa jatkettiin seuraavana vuonna, nyt nimellä Kannel-kuoro. Kuoro muuttui neliääniseksi sitä mukaa, kun saatiin lisää myös mieslaulajia. Jäsenmäärä kasvoi ja tällä hetkellä aktiivisia jäseniä on Matin lisäksi 37. Heistä sopraanoja on 13, alttoja 12, tenoreita 5 ja bassoja 7. Jäsentilaisuuksien lisäksi kuorolla on ollut lukuisia esiintymisiä myös muualla ( mm. Lohjan kirkossa, Virkkalan kirkossa, Karjalohjan kirkossa, Mikael Agricolan kirkossa Helsingissä, Lohjan seurakuntakeskuksessa,  Laurentius-salissa, Vivamossa, Lohjan terveyskeskuksessa,  Lohjan vanhusten palvelukeskuksessa, Lohjan sotaveteraanien kerhotilassa, Rotaryklubin vuosijuhlassa Luksian koulutusravintolassa sekä Kalevi Laakson syntymäpäivillä hänen kotonaan). Monista niissä laulettiin useita kertoja.

On ihanaa saada kuulua Kannel-kuoroon. Toivottavasti Matilla riittää voimia ja intoa johtaa meitä vielä kauan.

Anja Helenius